Sydney,the Rocks

5 september 2018 - Sydney, Australië

Je hoeft niet veel moeite te doen om met het koloniale verleden van Australie en dat van Sydney in aanraking te komen.

Als vestigingsplaats voor kolonisten uit Engeland,Spanje ,Portugal,Nederland en Frankrijk maakte de omgeving van de baai aan het einde van de Parramatta rivier in de 17e en18e eeuw deel uit van toenmalige handelsroutes tussen China,Afrika en Europa.

De stichting van Sydney als handelsregio ging ook hier niet met fluwelen handschoenen en de geschiedenis van de Aboriginals is daarvan een stille getuige.In weerwil van het feit,dat de handelsroutes uiteindelijk zeer profijtelijk waren en de betrokken landen welvaart en rijkdom brachten met produkten als zijde,porcelein,tabak,ed.

De verhalen hierover zijn verzameld in een overzichtstentoonstelling in het Rocks Discovery museum ,dat we vandaag bezochten.

The Rocks,het centrum van Sydney aan de haven is gemakkelijk bereikbaar per ferry.Omdat ons airbnb in Brookvale ligt,iets ten noorden van Sydney,namen we de ferry van uit Manly om 45 minuten later in het hart van de stad uit te stappen.

Een trip die je voert langs rotsige baaien ,vrijwel alle bebouwd in de loop der jaren en samen een prachtige skyline vormend,die eindigt bij de Harbourbridge en het Operahouse.

Het was voorspeld:in het begin van de dag enige regen en daarna opklaringen.Het werd uiteindelijk een prachtige dag,die ons bij een graad of 19 in staat stelde in een rustig wandeltempo van al het moois te genieten.

Eerst het museum om een totaalbeeld te krijgen van de ontwikkeling van het gebied .Met een animatie van de waterstanden gedurende meer dan 12 eeuwen.Waar het nu slechts een paar meter boven water ligt ,stond het waterpeil aan het begin van die periode ruim 60 meter lager.

Daarna te voet verder richting Harbourbridge ,een stalen constructie ,gebouwd in het begin van de 20e eeuw en de belangrijke verbinding tussen het noorden en zuiden van de stad.Met zowel een vierbaansweg als een spoorverbinding.Omhooglopend tot halverwege krijg je een prachtig overzicht.Het is druk op het water onder ons.Vele ferrys doorkruisen de baai en dragen bij aan de vibe ,die het gebied uitstraalt.Met het Operahouse als oogstrelend middelpunt.

Je kunt in Sydney niet om het Operahouse heen.Het is denken we een van de meest gefotografeerde landmarks in de wereld en behoort dan ook tot de beschermde monumenten van de Unesco.Over de circular quai wandelend bereik je het Operahouse als je aanlegplaatsen van de ferries aan de Wharf links laat liggen en langs het aangrenzende winkel en horecagebied de weg naar de “Royal Botanic Gardens” neemt.

De schelpachtige vormen van het Operahouse lichten op in de middagzon en vullen de hemel naarmate je dichterbij komt.Je blijft fotograferen !

Vanmiddag is er geen gelegenheid het Operahouse te bezoeken,maar de indrukken van het exterieur zijn overweldigend.

Op aanraden van Kirsten lopen we door de botanische tuin naar de andere kant van de baai om het Operahouse bij zonsondergang te fotograferen,maar een donkere wolkenband doorkruist die plannen.Toch even genoten van de wandeling en de mooie bomen die de tuin bevat.

Het is gelukkig niet druk ,we genieten van een lekker ijsje en besluiten de wandeling met een drankje op een van de terrassen op circular quai.Terwijl we proosten op een mooie eerste dag bellen we even met Marianne voor een laatste update.Gelukkig gaat het weer wat beter .

We keren huiswaarts als de duisternis het wint van de dag.Een prachtig oplichtende stad achter ons latend.Een skyline vol lichtjes als sterretjes aan de hemel ontvouwt zich als we met de ferry langzaam weer de baai uitvaren.Uit de wind op het achterdek genoeg tijd latend om al dat moois vast te leggen.

Sydney is niet goedkoop .We merkten het al toen we de overdekte garage inreden onder de Aldi-winkel bij de ferry-terminal.Een minimum tarief van 30 dollar gaf even aanleiding voor discussie : wel of niet doen.Uiteindelijk bood parkeren in de buurt geen soelaas vanwege de vereiste permits.Even slikken dus,waarop ik maar besloten heb mijn eigen (onbeperkte?)budget aan te spreken.Een goede keuze ,omdat parkeren in het centrum geen optie bleek.Over hoe het budgettair verdergaat zullen we wel zien.

Voor nu tot straks,

Groet Benne ,mede namens Leki

PS: bedankt voor alle reacties.

1. Hannie:
    5 september 2018
    Ziet er indrukwekkend uit genieten dus
  2. Ruud & Aafke:
    12 september 2018
    Mooie stad Sydney, heel fraai het Operagebouw...xxx
  3. Aad:
    17 september 2018
    Sydney heb je ook aan je voeten gehad;
    Mooie foto’s, belevenis en verhaal.
    Je hoeft me niet te overhoren als je terugkomt, dan lezen we de afleveringen nog maar eens in gezelschap onder het genot van een paar 🍻🍻🍻 aan je “voor vertrek gereedgekomen eigen ontwerp steigerpijpen tuintafel” 👍😀